Att nå ut med sin konst är inte det lättaste. Oavsett om det handlar om scenkonst eller traditionell konst som måleri, eller om skulptural virkning (mitt senaste nördområde). Men vem gillar inte en utmaning? Självklart finns det stora genomslaget inom räckhåll, om du bara arbetar mot ditt mål på rätt sätt. Lyckligtvis för oss lever vi i teknikens tidsålder, den tid då vi kan prata med en person på andra sidan jordklotet, den ålder då vi kan besöka betsson för onlinespel när vi vill, och viktigast av allt. , den ålder där vi kan marknadsföra oss själva. Men glöm allt det där med att “marknadsföring” bara handlar om ren reklam. Hela din närvaro på internet, inklusive hemsidor och sociala medier, kan användas för att få din konst att nå ut till fler.

Samtidigt är internet i allmänhet, och sociala medier i synnerhet, ett område som är översvämmat av vad som brukas kallas för “kreatörer”. Det behöver inte alls vara något negativt. Det finns många poänger i att gränsen mellan allmänt skapande och faktisk konstnärlig verksamhet suddats ut. Om inte annat kan kreatörerna tjäna som en inkörsport till oss som faktiskt odlar ett konstnärskap, mer än skapar content för sakens skull.

Alla måste synas för att kunna sälja

Och även om många seriösa konstnärer och artister menar att de sysslar med sin konst för konstens egen skull, vill de samtidigt gärna kunna försörja sig på sin konst. Konstnärer och artister är inte annorlunda än några andra människor. De behöver äta, försörja sina familjer och ha tak över huvudet. Och då gäller det att sälja. Antingen tjänster eller varor, precis så som det fungerar för alla medborgare i det moderna samhället. Och säljer, det gör man bäst om köparna vet att varan eller tjänsten finns att köpa. Det vill säga: genom att du marknadsfört den.

Eller genom att du marknadsfört dig själv. För artister och konstnärer gäller nämligen en sak som inte är lika sant för andra producenter och tillverkare: Personen bakom konsten är en minst lika stor del av varan som säljs som själva produkten. Du som försöker slå igenom som artist eller konstnär vet säkert redan detta. Du är din konst. Du ska alltså inte bara kränga en skiva eller en tavla. Du ska sälja en liten del av dig själv. Och det är det här som gör marknadsföring online så särskilt lämpat för just de konstnärliga branscherna. Mycket av den PR som finns att hämta på internet och sociala medier har nämligen personen i fokus. Människan bakom konsten behöver alltså vara beredd på att vara ansiktet utåt för den.

Gör dig beredd på förändring – det går snabbt på internet

Något jag har märkt, när jag själv försökt pusha mig och mitt namn som artist i musikalbranschen, är att det går väldigt snabbt på internet. Framför allt vad gäller vilken plattform som är i ropet för stunden. Just nu är TikTok mycket populärt. Många artister som också fått genomslag ut till de stora hitlistorna är faktiskt renodlade TikTok-artister från början. Och har alltså inte alls gått den “vanliga vägen” via demoinspelningar och skivbolag. Faktiskt hade många av dem säkert inte alls fått något skivkontrakt om det inte hade varit för deras stora följarskara på sociala medier. 

Men vilken plattform som är bäst lämpad för konstnärer och artister imorgon, det vet ingen idag. Säkert finns det någon på något tech-bolag som kan komma med en kvalificerad gissning. Men sedan kommer marknadskrafterna in och styr efterfrågan, och de kan vara ganska oberäkneliga även för dem som jobbar med att analysera sådant. Men en sak är säker. Närvaro på internet och sociala medier är obligatorisk för den som vill vara verksam som konstnär. 

Leave a Reply